Ustawienia dostępności strony

większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknij

16.04.2021r.

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI Niestety pogoda za oknem nie jest najlepsza, dlatego proponujemy rozpocząć ten dzień od zabaw rytmicznych, które mamy nadzieję poprawią nam wszystkim humory

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

Teraz posłuchajcie proszę wiersza pt. „Leśny BON TON”

Leśny BON TON (fragment)
Agnieszka Frączek

Kulturalne zachowanie
to rzecz ważna niesłychanie.
I nie tylko na przyjęciach
u hrabiego czy wręcz księcia
lub na imieninach cioci.

W lesie też nie wolno psocić! (…)

Aby lasu nie rozgniewać,
nie należy się naśmiewać
z piegowatych muchomorów
ani z innych leśnych stworów
– warto cenić ich urodę
i podziwiać leśną modę!

Bowiem gdy się przyjdzie w gości,
nigdy dosyć uprzejmości.
A las też jest czyimś domem.
Więc zachowuj się z fasonem!

Odpowiedzcie na pytania do wysłuchanego utworu:

  • O czym jest wiersz?

  • Gdzie trzeba się kulturalnie zachowywać?

  • Dlaczego trzeba się kulturalnie zachowywać w lesie?

  • Czyim domem jest las?

Czy znasz dobre maniery?” – quiz dydaktyczny, podsumowanie wiadomości na temat kulturalnego zachowania.

Rodzic zadaje dziecku pytania:
Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni?
Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy?
Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś podajemy?
Czy wolno w lesie krzyczeć?
Czy wolno rozmawiać w teatrze?
Czy wolno bekać przy stole?
Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie, szeleścić papierkami w kinie itp.

Na koniec zabawy Rodzic gratuluje dziecku tak wspaniałej znajomości dobrych zasad i proponuje zrobienie medalu. Potrzebne będą małe papierowe talerze( albo większe koła wycięte z białego papieru technicznego, żółte mniejsze papierowe koła, kredki pastelowe lub mazaki, paski kolorowej bibuły, ziarna kawy, makaron, pompony, dziurkacz, wstążka. . Dziecko przykleja koło na talerzyk. Na żółtym tle rysuje kredką pastelową lub mazakiem oczy i uśmiech. Na białym brzegu talerzyka nakleja ziarna kawy, makaron, małe pompony. Na dole talerzyka przykleja kilka krótkich pasków kolorowej bibuły. Po skończeniu medalu Rodzic robi dziurkę w talerzyku, a dziecko przewleka wąską wstążkę.

Ostatnia nasza propozycja to wesoła zabawa przy piosence pt. „Gumi miś” https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

15.04.2021r.

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI Dziś będziemy rozmawiać o Waszych prawach.

1. Najpierw posłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

Pamiętajcie, że każde dziecko ma prawo do:

  • miłości i szacunku

  • prywatności

  • radości

  • niewiedzy

  • niepowodzenia i łez

  • zabawy i nauki

  • wyrażania własnych myśli u uczuć

  • przeciwstawienia się złu.

2. Teraz spróbujcie powtarzać wiersz i ilustrować go ruchem według opisu:

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).

3. „Kolorowe folie” - oglądanie otoczenia przez kolorowe folie, wyciągnięcie wniosku, że gdy przestrzegane są prawa dziecka to świat jest kolorowy i radosny.

4. Zabawa logopedyczna z piłeczką ping-pongową. Przetransportuj piłeczkę pingpongową (lub inny, leciutki przedmiot) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek) np. od kanapy do fotela i najdalej jak umiesz.

5. Na koniec proponujemy trening fitness dla dzieci Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

14.04.2021r.

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI na dziś proponujemy matematyczną gimnastykę :)

MARSZ POD DYKTANDO
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.
-Idź w prawo 2 kroki…
-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.
- Podskocz 5 razy... krok do przodu... 2 podskoki
- 7 pajacyków.. 2 kroki w lewo.. 2 pajacyki
- 4 przysiady ...2 kroki do tyłu...3 przysiady

TANIEC CZĘŚCI CIAŁA

Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.

LEWA-PRAWA

Należy wykonać kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca. Odszukać, gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu, bierzemy frotkę i zakładamy na tę rękę- informujemy - to lewa ręka.

Zobaczmy, co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, itp.)
Policz ile masz rąk, nóg, oczu itp..
Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. (to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce).

Przykłady zabaw:

  • LICZYMY KLOCKI - Dziecko wkłada do pudełka klocki głośno je przeliczając. Na końcu mówi: W pudełku jest 8 klocków.
    Następnie zadanie wykonuje dorosły. Wysypuje klocki z pudełka i je głośno przelicza, potwierdzając ich ilość.
    W nagrodę rodzic zadaje dziecku zadanie do wykonania, np.: podskocz tyle razy, ile masz klocków w pudełku ...itp

  • KLOCKI W RZĘDZIE LUB SZEREGU Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić.

Kto bezbłędnie wykona zadanie otrzymuje zestaw ćwiczeń do wykonania, np.: 3 podskoki na lewej nodze...itp.

KOSZ Z FIGURAMI Mamusia lub tatuś przygotowuje wycięte z kolorowego papieru figury geometryczne, które wkłada do koszyczka oraz talerzyki, na których przykleja po jednej figurze. Rozpoczyna zabawę od recytacji wiersza:

Koszyk pełen figur mam
Pomieszały mi się tam.
Bardzo proszę Cię Kochanie
ułóż je zgodnie z kształtami.

Dziecko segreguje figury na talerzyki oznaczone kartonikami z odpowiednim kształtem (trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt). Przeliczają ich ilość.

Następnie dziecko wykonuje polecenia rodzica, np.:

  • zrób tyle skłonów, ile znalazło się trójkątów na talerzyku

  • wykonaj tyle podskoków, ile znalazło się kwadratów na talerzyku....itp.

Skoro w tym tygodniu mowa o byciu kulturalnym , można zachęcać dziecko do udziału np. w przygotowywaniu wspólnie posiłku.

- Na ile osób trzeba nakryć stół do obiadu? Ile potrzebujesz talerzy, widelców, łyżek i noży?

- W torbie są cukierki. Trzeba je sprawiedliwie rozdzielić pomiędzy dorosłymi i dziećmi. Czy masz jakiś pomysł jak to zrobić?

Dziecko w tym czasie może spróbować wymienić, jakie zna zasady zachowywania się przy stole.

Język angielski

BIEDRONKI, PSZCZÓŁKI

TEMAT: “Domestic and farm animals. Revision. Zwierzęta domowe i żyjące na wsi. Powtórka.”

">Słówka/zwroty po angielsku Znaczenie słówka/zwrotu po polsku
duckkaczka
horsekoń
cowkrowa
catkot
dogpies
sheepowca
mousemysz
lionlew
birdptak
fishryba
petzwierzątko domowe

Link do piosenki: https://supersimple.com/song/i-have-a-pet/

">Link do kart pracy (pokolorujcie poznane zwierzątka): https://supersimple.com/downloads/i-have-a-pet-worksheet-vocabulary-coloring.pdf

MOTYLKI

TEMAT: “Revision unit 6. Powtórzenie materiału z rozdziału 6.”
Słówka/zwroty po angielskuZnaczenie słówka/zwrotu po polsku
cookkucharz
doctorlekarz
firefighterstrażak
police officerpolicjant
singerpiosenkarz
teachernauczyciel
artistartysta
farmerrolnik

Link do historyjki obrazkowej - przypomnienie poznanego słownictwa: https://www.youtube.com/watch?v=hniMtfI6KTk

Link do gry memory:https://www.youtube.com/watch?v=INy-ezmqMx0

13.04.2021r.

Witajcie KOCHANE PRZEDSZKOLAKI. Dziś zachęcamy Was do rozwiązania kilku zagadek.

Zagadki rozwijające zmysł dotyku

W nieprzezroczystych woreczkach foliowych rodzic ukrywa różne przedmioty – but, książkę, mleko w kartonie, samochodzik. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w odgadywanie i mówi, że można dotykać woreczków i potrząsać nimi. Następnie prosi dziecko, aby podało nazwę przedmiotu znajdującego się w woreczku oraz nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt.

Zagadki rozwijające zmysł smaku

Następnie przedszkolaki odgadują nazwy produktów spożywczych z zawiązanymi oczami czyli posługując się przy tym zmysłem smaku – owoce, ser, szynka, chleb. Dzieci próbują podać nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt.

Zagadki rozwijające słuch i koncentrację

Rodzic czyta dziecku zagadki Anny Kamińskiej.

Malutki bobas lub dama mała.
Z plastiku, gumy i szmatek cała.
Największym skarbem jest małej Zosi,
Choć tylko mruga i rzęsy unosi.
(lalka)

Każdy mały budowniczy
Układanie ich wciąż ćwiczy.
Złoży z nich dom oraz wieżę.
Jak inżynier, mówię szczerze.
(klocki)

Jest okrągła – taka kula
Po boisku często hula
Mknie do kosza tak łagodnie
Jak szalona gra w dwa ognie
. (piłka)

Następnie zachęcamy Was do zabawy plastycznej. Do wykonania półek w sklepie potrzebna będzie kartka A4 z narysowanymi 3 liniami, gazetki reklamowe z różnych sklepów oraz klej i nożyczki. Wycinamy z gazetek reklamowych po 5 przedmiotów różnego rodzaju np. zabawek, artykułów spożywczych, roślin i przyklejamy je w taki sposób, aby na każdej półce były produkty z innego sklepu.

Po wykonaniu pracy plastycznej zapraszamy Was do wysłuchania opowiadania o ciekawskiej Jadzi. Zastanówcie się, czy zachowanie Jadzi było właściwe. https://www.youtube.com/watch?v=CPgbBTMPDPY

Język angielski

BIEDRONKI, PSZCZÓŁKI

TEMAT: “Food. Do you like spaghetti yogurt? Jedzenie. Czy lubisz jogurt o smaku spaghetti?”

">Słówka/zwroty po angielsku Znaczenie słówka/zwrotu po polsku
Do you like? Lubisz?
spaghetti spaghetti
yogurt jogurt
spaghetti yogurt jogurt o smaku spaghetti
cookies ciasteczka
salad sałatka
cookie salad sałatka z ciasteczkami
tomatoes pomidory
pancakes naleśniki
tomato pancakes naleśniki z pomidorami
carrots marchewki
cereal płatki
carrot cereal płatki z marchewkami

Link do nauki piosenki: https://supersimple.com/song/do-you-like-spaghetti-yogurt/

Link do kart pracy: https://supersimple.com/free-printables/do-you-like-spaghetti-yogurt-flashcards/

MOTYLKI

TEMAT: “My mummy is a teacher-chant. Mówienie rymowanki.”

Słówka/zwroty po angielsku Znaczenie słówka/zwrotu po polsku
cook kucharz
doctor lekarz
firefighter strażak
Police officer policjant
singer piosenkarz
teacher nauczyciel
artist artysta
farmer rolnik
I want to be ... Chciałbym być...
mummy mama
daddy tata
Look at me! Spójrz na mnie!
too także
What about you? A ty?

Rymowanka do nauki w domu:
My mummy is a teacher.
My daddy is a cook.
I want to be a farmer.
Look at me, look!
My mummy is a doctor.
My daddy is, too.
I want to be an artist.
What about you?

Link do gry -przypomnienie słownictwa o zawodach: https://www.wordwall.net/pl/resource/2667317/zawody-bugs-team-starter

12.04.2021r.

BIEDRONKI

Kochane przedszkolaki w tym tygodniu realizyjemy temat: Jestem kulturalny. Bardzo prosimy o uzupełnianie kart pracy str. 28-29. Proponujemy Wam dzisiaj opowiadanie pt. "Zygmuś Świnuś i obiad."

Zygmuś Świnuś był świetnym kolegą, a jednak nikt nie chciał koło niego siadać. Dlaczego?
– Zgadnij, co dziś jadłem na śniadanie – powiedział Zygmuś do Miśka Miodka, który zawsze lubił posłuchać o tym, co ktoś jadł na śniadanie, obiad, a nawet kolację.
– Płatki owsiane z dżemem i kakao – odparł Misiek.
– Skąd wiesz? – zdziwił się Zygmuś.
– Bo ciągle masz je na buzi – wyjaśnił Misiek, kręcąc głową.
Przy obiedzie było jeszcze gorzej.
– Krysiu, dlaczego nie siadasz koło Zygmusia? – spytała pani.
– Bardzo przepraszam, ale dzisiaj nie mogę – odparła Krysia. – Mam białą bluzkę, a dziś na obiad jest barszcz. Jeśli usiądę koło Zygmusia, za chwilę będę miała białą bluzkę w czerwone kropki, a to mi zupełnie nie pasuje do mojej stylizacji.
– Zygmusiu, czy nie mógłbyś zachowywać się bardziej kulturalnie? – spytała pani.
– A ja się nie zachowuję? – zdziwił się Zygmuś, otwierając buzię pełną jedzenia.
Był tylko jeden przypadek, gdy ktoś usiadł koło Zygmusia z własnej woli. Tuż po świętach Andżelika Baran przyszła do szkoły z bardzo nieszczęśliwą miną. Kiedy zdjęła płaszczyk, wszy scy zrozumieli, dlaczego. Andżelika miała na sobie pomarańczowy sweterek z zieloną owcą na samym środku.
– To prezent od babci – wyjaśniła ponuro. – Z bardzo dobrej owczej wełny. Babcia powie działa, że będę go nosić jeszcze przez wiele lat.
– Fajna ta owca – zauważył Zygmuś, który akurat pił sok z czarnej porzeczki. – Tylko trochę zielona. Pewnie niedojrzała. I tak się zaczął śmiać, że zakrztusił się sokiem i zaczął kasłać. Sporo soku znalazło się na swe terku Andżeliki.
– Zygmusiu! – zawołała pani. – Przeproś koleżankę! To było bardzo niekulturalne! – Nie szkodzi – powiedziała Andżelika, która nagle jakby się rozpogodziła. – Zupełnie nie szkodzi, proszę pani. A co będzie na obiad?
A gdy się okazało, że na obiad mają być buraczki i budyń czekoladowy, Andżelika zawołała:
– Zygmuś! Rezerwuję sobie miejsce obok ciebie!
Od tego dnia już nigdy nie przyszła do przedszkola w sweterku z zieloną owcą.
– Zygmusiu, musisz się nauczyć jeść kulturalnie – powiedziała pani. – W przeciwnym razie nikt nie będzie obok ciebie siadać.
– Zygmuś na pewno się nauczy – odezwała się Sylwia Sowa. – Ale mój naukowy rozum pod powiada mi, że dobrze by było do tego czasu podawać na obiad jakieś bezbarwne potrawy. Bo inaczej wszyscy będziemy wyglądać jak zielona owca Andżeliki...AKCEPTACJA

Rozmowa z dziećmi w oparciu o tekst utworu:

  • Co takiego robił Zygmuś przy stole, że nikt nie chciał obok niego siedzieć?

  • Skąd Misiek wiedział, co prosiaczek jadł na śniadanie?

  • O co pani prosiła Zygmusia?

  • Pamiętacie, co się wydarzyło, gdy Zygmuś pił sok i jednocześnie śmiał się?

  • Czy trudno jest być kulturalnym przy stole?

Pamiętajcie drogie dzieci, to bardzo ważne, by zachowywać się kulturalnie przy stole, wtedy nikomu nie dokuczymy, będziemy lubiani, a najważniejsze – nie zrobimy sobie krzywdy, np. zakrztuszając się jedzeniem podczas mówienia.

Nareszcie jest cieplej, w związku z tym zachęcamy Was mocno do zabawy na świeżym powietrzu. Pierwsza propozycja to zabawa pt. "Poszukiwanie skarbu". Skarb można ukryć w piasku, pod krzaczkiem. Można po prostu zachęcić dziecko do poszukiwania skarbu, jak w zabawie w chowanego, a można stworzyć całą historię; chować karteczki, z kolejnymi wskazówkami, rysować kredą wskazówki itp. Kolejna zabawa nazywa się "Kształty chmur" - dzieci wypatrują i pokazują, jakie kształty mają chmury.

PSZCZÓŁKI

Drodzy Rodzice i Drogie Dzieci! W tym tygodniu będziemy realizować temat „Jestem kulturalny”. Proszę o uzupełnienie kart pracy s. 7-11 natomiast w zeszycie grafomotorycznym s. 63 i 64.

W dniu dzisiejszym proponuję wiersz Jana Brzechwy „Kwoka”.

Kwoka” Jan Brzechwa

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?

Rozmowa na temat wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wiersza.


  • Co postanowiła zrobić pewna kwoka?
  • Kogo zaprosiła?
  • Jak zachowywali się goście?
  • Jak zachowywała się kwoka?
  • Czy ta kwoka była dobrze wychowana?

MOTYLKI

Witajcie Kochane Dzieci w kolejnym tygodniu. Tematyka na nadchodzące dni to ,,Z kulturą za pan brat. Jestem kulturalny”. W kartach pracy proszę uzupełnić s. 2-11, w książeczkach czytanie i pisanie oraz liczenie s.61-64

,,Kino" Renata Piątkowska

Jak ja lubię kino. Choć do wczoraj wcale o tym nie wiedziałem. Nie wiem czemu, ale jak już jest coś fajnego, dorośli trzymają to w tajemnicy. Na szczęście usłyszałem, jak mama mówi do babci:Wzięłabym Tomka na bajkę o koniku Garbusku, ale nie wiem, czy nie jest jeszcze za mały na kino.Ja za mały?! Ja?! Na bajkę o garbatym koniu?! – krzyknąłem, a łzy jak na zawołanie stanęły mi w oczach. Wtedy mama wzięła mnie na kolana, przytuliła i powiedziała:No dobrze, już dobrze. Pójdziemy do tego kina.Łzy obeschły natychmiast, a mój kłopot polegał już tylko na tym, którą zabawkę zabrać ze sobą na tę wyprawę. Wybrałem pluszowego kucyka, bo to w końcu miał być film o jakimś jego garbatym koledze. I tak trzymając kucyka za ogon, a mamę za rękę, wkroczyłem do kina. Było tam pełno dzieci, mam i kilku tatusiów. Najpierw musieliśmy kupić bilety. Potem już nie mu-sieliśmy, ale ja bardzo chciałem i mama mi kupiła tekturowy kubek pełen prażonej kukurydzy i drugi z zimną colą. Wszystkie dzieci miały takie kubki i wszystkim wysypywała się z nich kukurydza. Ja mojej bardzo pilnowałem, ale i tak trochę mi uciekło. A potem zobaczyłem wielką salę pełną krzeseł ustawionych w dwóch rządkach. Kiedy zajęliśmy nasze miejsca, mama zdjęła mi kurtkę i wstawiła swój kubek z colą do specjalnego okrągłego otworka. Każde krzesło miało przy poręczy taki uchwyt. I to było w tym kinie najfajniejsze ze wszystkiego, bo można było mieć wolne ręce, a napój się nie rozlewał. Tego samego zdania był chłopczyk, który siedział obok mnie. Okazało się, że ma na imię Dominik i też trzyma swój kubek w takim uchwycie. Po-tem nagle zrobiło się ciemno i trochę strasznie. Rozmowy ucichły i nie wiedziałem, co będzie dalej. Złapałem więc mamę za rękę, żeby się nie bała, a ona szepnęła:Zaraz, Tomeczku, zacznie się film. Skoro tak, to wyjąłem mojego pluszowego kucyka i pouczyłem go:Siedź cichutko na moich kolanach, bo zaraz się zacznie. I rzeczywiście ktoś, przez te ciemności nie widziałem kto, rozsunął ogromne zasłony i zoba-czyłem wielki na całą ścianę ekran. A właściwie zobaczyłem tylko pół ekranu, bo drugą połowę zasłaniała mi czyjaś głowa pełna loczków. Okazało się, że to głowa jakiejś mamusi, która sie-działa w rzędzie przed nami. Za to muzykę słyszałem dokładnie, bo była bardzo głośna. Opo-wieść o dzielnym koniku Garbusku, była bardzo zawiła, zwłaszcza że ja widziałem tylko górną część ekranu, na której niewiele się działo. Dużo więcej musiało się dziać na dole, bo często słychać było różne piski, odgłosy walki i stukot kopyt. Trochę się znudziłem i zauważyłem, że Dominik też nie patrzy na ekran, tylko ustawia na poręczy krzesła dwa rządki landrynek. Okazało się, że on nie ma prażonej kukurydzy, więc postanowiliśmy się wymienić. Dał mi je-den rządek cukierków za pół kubka kukurydzy. Landrynki oblepiły mi palce, więc poprosiłem mamę o chusteczkę, a ona ku mojemu zdumieniu powiedziała:Och, nie płacz kochanie. Wszystko dobrze się skończy. Zobaczysz. Obiecałem, że nie będę płakał, i założyłem się z Dominikiem, który z nas szybciej wypije swój napój. Dominik był pierwszy, ale chyba trochę oszukiwał, bo część coli polała mu się po koszuli i spodniach. Właśnie miałem poprosić mamę, żebyśmy sobie już stąd poszli, gdy nagle rozbłysło światło i wszyscy zaczęli podnosić się z miejsc. Dominik zgubił mi się gdzieś w tłu-mie dzieci, które gnały do wyjścia. Mamusie szły wolno z tyłu i wzruszone, wymieniały uwagi o filmie.Podobało ci się w kinie? – spytał tata, ledwo wróciliśmy do domu. Było super – przyznałem. – Nie wiem, o co chodziło z tym garbatym koniem, ale było fajnie. A byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie gasili tych świateł. Po ciemku trudno się bawić i wymieniać kukurydzę na landrynki – dodałem.No i niech mi ktoś powie, z czego tata tak się śmiał cały wieczór?

Po wysłuchaniu opowiadania, dzieci odpowiadają na pytania dotyczące treści:

  • Dokąd poszedł Tomek z mamą?
  • Co wziął ze sobą?
  • Co to jest kino?
  • O czym był film, który chłopiec miał obejrzeć?
  • Jak wyglądało kino w środku? Co widział Tomek w sali kinowej?
  • Co robił chłopiec w kinie?
  • Jak można ocenić zachowanie Tomka i Dominika w kinie?
  • Kto z was był w kinie i jak wyglądało to wyjście, co robiliście?
  • Co wam się najbardziej podobało?

09.04.2021r.

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI

1.Gimnastyka z mamusią/tatusiem https://youtu.be/cGOK6AcTLZE
Poćwicz z mamusią/tatusiem, bo...gimnastyki nigdy dość! Reaguj na sygnał dźwiękowy.

2.Poruszanie się według słów rymowanki: „Zrób do przodu cztery kroki ...“ Przeliczanie kroków. Poruszaj się do słów rymowanki Zrób do przodu cztery kroki, I rozejrzyj się na boki. Tupnij nogą raz i dwa, Ta zabawa nadal trwa. Teraz w lewo jeden krok, Przysiad i do góry skok.

3.„Małe i duże kroki”– zabawa rozwijające właściwą reakcję na umówiony sygnał. Pokonywanie przez dziecko odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi , normalnymi krokami/podskokami, tip topami. Zabawa rozwijająca wyobraźnię:
„Czy zwierzęta uprawiają sport?“. Czy umiesz robić małe i duże kroki? Stań w pewnej odległości od mamy/taty. Podejdź do rodzica krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy). Jak myślisz czy zwierzęta uprawiają sport? Opowiedz o tym.

4.Spacer – kolejny dzień bicia rekordu w rodzinnym spacerowaniu. Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!

08.04.2021r.

Witajcie KOCHANE PRZEDSZKOLAKI. Dziś zabaw teatralnych ciąg dalszy. Na początek proponujemy zabawy twórcze, pantomime i improwizacje z przedmiotami https://www.youtube.com/watch?v=K4KMLoQC3gE.

Kolejna super zabawa to teatr cieni, w której niewiele Wam będzie potrzeba – wystarczy źródło światła, gładka ściana Wasze rączki i zabawa gotowa. Najpierw obejrzyjcie sobie filmik, na którym zobaczycie co możecie zrobić i w jaki sposób. https://www.youtube.com/watch?v=Y203KzjHkyU

Na zakończenie poproście rodziców o wspólne robienie masażyku "Kanapka". Na pewno lubicie masażyki! Mamusia/tatuś wykona je zaraz na Twoich pleckach. A może zrobicie później zamianę i wykonacie im masażyk? Na pewno się ucieszą ;-)

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora też dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Niezmiennie zachęcamy do wspólnego aktywnego spędzania czasu z rodzicami. Oto propozycje ćwiczeń:

  • Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko

  • W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń)

  • Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek. (+/- do przejścia 15 metrów)

  • Marsz na czworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach)

  • Szybki sprint w miejscu.

Ćwiczenie uspokajające

  • Marsz w wolnym tempie (możemy podać tempo na instrumencie: bębenku, tamburynie, cymbałkach, garnku, łyżkach, marakasach itd.).

BIEDRONECZKI - Język angielski

TEMAT: “It’s spring! Lesson 2. Wiosna! Lekcja 2.”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

flower

kwiatek

spider

pająk

rain

deszcz

sun

słońce

water spout

wylewająca się woda

Link do piosenki, którą poznamy dziś to “Eensy weensy spider” www.youtube.com/watch?v=bne3Ix_tJL8

Karty pracy pochodzą ze strony supersimple.com
supersimple.com/downloads/the-eensey-weensey-spider-flashcards.pdf

Spróbujcie zrobić przedstawienie o pajączku, który wchodził do góry po rynnie a potem spływał razem z wodą w dół tą samą rynną - tak, jak w piosence ;)
supersimple.com/downloads/the-eensey-weensey-spider-dramatic-play-set.pdf

PSZCZÓŁKI- Język angielski

TEMAT: “It’s spring! Lesson 2. Wiosna! Lekcja 2.”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

flower

kwiatek

caterpillar

gąsienica

red

czerwony

orange

pomarańczowy

yellow

żółty

green

zielony

blue

niebieski

purple

fioletowy

white

biały

brown

brązowy

gray

szary

black

czarny

Link do piosenki z pokazywaniem o gąsienicy zmieniającej się w motyla "Fuzzy Wuzzy Caterpillar" www.youtube.com/watch?v=m6VaVuUJqu0

A teraz pobawimy się w szpiega! Spróbujcie odnaleźć i policzyć wszystkie: pszczoły (bee), kwiatki (flowers), motyle (butterflies), pająki (spiders) i kurczaki (chicks) :)

MOTYLKI- Język angielski

TEMAT: “I want to be a police officer. Będę policjantem.”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

cook

kucharz

doctor

lekarz

firefighter

strażak

police officer

policjant

singer

piosenkarz

teacher

nauczyciel

artist

artysta

A teraz czas na zgadywanie. Co to za zawód? Spróbujcie wypowiedzieć nazwę tego zawodu zanim odkryją się wszystkie puzzle. www.youtube.com/watch?v=ptZKKmydpc4

Tutaj jeszcze raz znajdziecie przypomnienie poznanych zawodów. Jest ich więcej

07.04.2021r.

Witajcie KOCHANE PRZEDSZKOLAKI. Dzisiaj proponujemy Wam teatralne zabawy, do których zaproście brata, siostrę, mamę lub tatę.
https://www.youtube.com/watch?v=P-2WvxAElS8
Chcielibyśmy również, abyście zrobili kotka - pacynkę. Materiały, jakich potrzebujecie to:

kartka (biała, czarna lub brązowa) z bloku technicznego, guzik, zielony i czarny papier kolorowy, czarny pisak, klej biurowy i Wikol, nożyczki.

Kartkę składamy na pół i zginamy z dwóch stron uszy. Sklejamy brzegi po obu stronach, aby naszego kotka można było założyć na rękę. Pracę ozdabiamy naklejając kocie oczy wycięte z zielonego papieru kolorowego (na oczach rysujemy pisakiem czarne, pionowe kreski), na środku naklejamy guzik (nos), z dwóch stron nosa doklejamy czarne paski wycięte z papieru kolorowego, pod nosem rysujemy pisakiem pyszczek. Tak wykonany kotek może służyć Wam podczas zabaw w teatr.

Jak już Wasze kotki będą gotowe zapraszamy do zabawy, podczas której będziecie naśladować taniec pokazany na nagraniu " title="https://www.sp2andrychow.edu.pl/admin/plugins/elrte-1.3/images/smileys/smile.png" rel="media4516760164832032" width="285" height="100" href="http://www.anglomaniacy.pl/pdf/occupationsB.pdf" v="wKfrbnRRD-k&t=1s" t="1s

" cellpadding="7" cellspacing="0" type="application/x-shockwave-flash">" class="" title="https://www.sp2andrychow.edu.pl/admin/plugins/elrte-1.3/images/smileys/smile.png" rel="media4516760164832032" width="285" height="100" href="http://www.anglomaniacy.pl/pdf/occupationsB.pdf" v="wKfrbnRRD-k&t=1s" t="1s
" cellpadding="7" cellspacing="0" type="application/x-shockwave-flash">">https://youtu.be/SnA9-XotlAw
.

Jeśli jest ładna pogoda zachęcamy Was do długiego spaceru :) Jeśli nie proponujemy troszkę poćwiczyć w domu:

  • Leżymy przodem (na brzuchu) uginamy nogi w kolanach, chwytamy dłońmi za stopy, unosimy tułów i wykonujemy kołyskę. (7 razy do przodu i 7 do tyłu)

  • Kręcimy skakanką (na takiej długości na jaką pozwalają nam domowe warunki) a dziecko próbuje ją przeskoczyć. W miarę nabywanej wprawy – kręcimy coraz szybciej.

  • Małe kaczuszki – robimy przysiad, chwytamy się za kostki, nogi są w delikatnym rozkroku – maszerujemy do przodu, unosząc raz lewą raz prawą nogę. (dystans to około 10 metrów)

  • Biegamy w różnych kierunkach w tempie podanym przez nas na dowolnym instrumencie. Na sygnał, czyli np. mocne uderzenie w instrument, zatrzymujemy się i wykonujemy okrężne ruchy ramionami, tzw. skrzydła wiatraka.

  • Leżymy bokiem, podpieramy na jednej ręce i obchodzimy nogami po obwodzie koła (jedno koło w jedną stronę, następnie zmieniamy rękę i zataczamy koło w drugą stronę).

Ćwiczenie uspokajające

  • „Niedźwiedź zasypia” – siadamy skuleni, głowa zbliżona do kolan – wydech. Następnie siadamy w siadzie prostym, ramiona wznosimy w górę – wdech.

JĘZYK ANGIELSKI

BIEDRONKI

TEMAT: “It’s spring! Wiosna!”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

frog

żaba

caterpillar

gąsienica

bumblebee

trzmiel

tree

drzewo

grass

trawa

sun

słońce

spring

wiosna

Link do piosenki ,,I'm bringing a baby bumblebee" www.youtube.com/watch?v=E5pyXANcsns&t=1s

W tym linku odnajdziemy tę samą piosenkę, ale z pokazywaniem

PSZCZÓŁKI

TEMAT: “It’s spring! Wiosna!”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

spring

wiosna

caterpillar

gąsienica

frog

żaba

bumblebee

trzmiel

tree

drzewo

grass

trawa

sun

słońce

spider

pająk

rain

deszcz

water spout

wylewająca się woda

Link do piosenki, którą poznamy dziś to “Eensy weensy spider” www.youtube.com/watch?v=bne3Ix_tJL8

Karty pracy pochodzą ze strony supersimple.com

supersimple.com/downloads/the-eensey-weensey-spider-flashcards.pdf

Spróbujcie zrobić przedstawienie o pajączku, który wchodził do góry po rynnie a potem spływał razem z wodą w dół tą samą rynną - tak, jak w piosence ;)

supersimple.com/downloads/the-eensey-weensey-spider-dramatic-play-set.pdf

MOTYLKI

TEMAT: “What do you want to be? Kim będę w przyszłości?”

Słówka/zwroty po angielsku

Znaczenie słówka/zwrotu po polsku

cook

kucharz

doctor

lekarz

firefighter

strażak

police officer

policjant

singer

piosenkarz

teacher

nauczyciel

Propozycje zabaw z kartami obrazkowymi przedstawiającymi zawody:

Which one is missing? – rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające różne zawody na dywanie. Dzieci zamykają oczy. N: close you eyes. Abracadabra, abracadabra, one, two, three.. open your eyes. Which one is missing? Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakiego obrazka brakuje.

Magic eye – rozkładamy karty obrazkowe na dywanie. Nazywamy wszystkie zawody po kolei. Następnie odwracamy do dołu jedną kartę i ponownie nazywamy wszystkie karty przedstawiające zawody razem z tą zasłoniętą. Potem znowu odwracamy drugą kartę i znowu nazywamy wszystkie karty razem z dwoma odwróconymi. Potem odwracamy trzecią, czwartą, itd. Dzieci próbują zapamiętać wszystkie odwrócone obrazki.

„Simon says” – Rodzic/nauczyciel podaje komendy poprzedzone słowami „Simon says…”, np. Simon says: you’re a doctor. Simon says: you’re a firefighter. Simon says: you’re a waiter. Dziecko/uczeń odgrywa wymieniony zawód tylko jeżeli jest ona poprzedzona słowami „Simon says…”.

What’s this? Nauczyciel/rodzic podaje nazwę zwierzątka i przedstawia obrazek. Zadaje pytanie np. Is he a doctor? Is she a nurse? Odpowiedzi: No she/he isn’t. / Yes, he/she is.

Link do piosenki o zawodach:

www.youtube.com/watch?v=wKfrbnRRD-k HYPERLINK "http://www.youtube.com/watch?v=wKfrbnRRD-k&t=1s"& HYPERLINK "http://www.youtube.com/watch?v=wKfrbnRRD-k&t=1s"t=1s

Link do kart pracy z zawodami: www.anglomaniacy.pl/pdf/occupationsB.pdf

06.04.2021r.

Drodzy Rodzice i Drogie Dzieci, przed nami kolejny tydzień spędzany w domu. Będziemy realizować temat "Z kulturą za pan brat". Bardzo prosimy o zrobienie w najbliższych dniach kart pracy odpowiednich do tej tematyki.

Dla BIEDRONECZEK proponujemy wiersz Marleny Szeląg pt. "W teatrze"

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scene wciąż patrzę, i patrzę...
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali traby i dzwony,
poddani składaja niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaz z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekaja na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
- Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Dzieci odpowiadają na pytania:

  • W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?,

  • Po co chodzi się do teatru?

  • Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?

  • Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (scenografia, sala, scena, kurtyna, aktorzy, maski, kostiumy, bilety)

  • Kto z Was był kiedyś w teatrze?

  • Czy wam się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?


Dzieci z grupy
PSZCZÓŁEK proszeni są o wysłuchanie opowiadania Macieja Mazajki pt. "Kulturalny wieczór"

Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.
Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.
– No trudno – powiedział. – A w co?
– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym.
– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.
– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.
Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.
– A będzie tort czekoladowy? – spytał.
– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.
Więc Jacuś niechętnie wrócił.
– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.
– Dlaczego? – jęknął Jacuś.
– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.
Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.
– I co teraz? – spytał.
– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie
cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.
– A ja… – zaczął Jacuś.
– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.
– A ja poproszę tort czekoladowy…
– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.
– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.
– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.
– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?
– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.
– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.
– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.
Bobek zrobił wielkie oczy.
– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?
– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.
Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.
– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.
– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:
– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!
– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.
– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.
A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.
– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.
– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?
I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!
Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!
– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.
– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!
– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór!
I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola za chowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”
istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

Rozmowa na temat opowiadania. Dzieci odpowiadaja na pytania dotyczące tekstu:

  • W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?

  • Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?

  • Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny?

  • Co zrobił na koniec Jacek?

  • Co to znaczy być kulturalnym? ( wiemy, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach, znamy i stosujemy zwroty grzecznościowe tzw. magiczne słowa, słuchamy rodziców i nauczycieli, bawimy się i pracujemy z każdym z kolegów, słuchamy innych, czekamy cierpliwie na swoją kolej, dbamy o mienie przedszkola).

W dniu dzisiejszym proponujemy jeszcze wszystkim przedszkolakom zaprojektowanie wraz z rodzicami domowego toru przeszód, a potem oczywiście jego pokonanie. Jeśli pogoda będzie sprzyjać i macie taką możliwość zróbcie to na polu. Przypomnijcie sobie przy okazji zasady bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych. Życzymy wspaniałej zabawy :)

MOTYLKI

Witajcie Dzieci. W tym tygodniu nasz temat to ,,Nadchodzi wiosna.Wiosna tuż-tuż". W kartach pracy proszę uzupełnić s. 36-47, w książeczkach czytanie i pisanie oraz liczenie s.53-56.

Domek dla owadów Joanna M. Chmielewska
– Tato, zaprośmy do naszego ogrodu zapylacze – zawołała Amelka, kiedy tata przyszedł ją odebrać z przedszkola.

realizacja strony internetowej - weboski