Garść informacji o zakupionych książkach z NPRCz 2.0 Priorytet 3

Z otrzymanych 15.000 zł na zakup nowości wydawniczych i elementów wyposażenia do biblioteki szkolnej w ramach NPRCz przeznaczyliśmy 9.000 zł na zakup 523 książek, w tym również lektur. W oparciu o rozmowy przeprowadzone z rodzicami uczniów oraz nauczycielami dokonaliśmy wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej.

Niektórych tytułów lektur z kanonu obowiązkowych czy uzupełniających w ogóle nie posiadaliśmy w ofercie naszej biblioteki. Tym bardziej cieszymy się z ich zakupu, ponieważ są tu książki wesołe, dowcipne, ciekawe, czasem mówiące o sprawach niełatwych jak wojna, trudne relacje rówieśnicze i rodzinne. Naszym czytelnikom możemy po raz pierwszy zaproponować następujące lektury: -Mania, dziewczyna inna niż wszystkie (25 wol.), -O krakowskich psach i kleparskich kotach (25 wol.), -Drzewo do samego nieba ( 5 wol.), - Kapelusz Pani Wrony (10 wol.), -Wścibscy ( 5 wol.), -Piaskowy Wilk (5 wol.), -Dziadek i niedźwiadek (12 wol.), -Psie troski ( 5 wol.), -Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą (7 wol.), -Zapach czekolady. Najpiękniejsze wiersze (3 wol.), -Którędy do Yellowstone?. Dzika podróż po parkach narodowych (10 wol.), - Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły ( 4 wol.), - Skarb Troi (3 wol.), -Rzeka ( 3 wol.). Oprócz tych tytułów dokupiliśmy brakujące ilości innych lektur: Cukierku, ty łobuzie!, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych), Asiunia, Baśnie Andersena, Kajko i Kokosz. Szkoła latania, Zwiadowcy księga 1. Ruiny Gorlanu, Opowieść wigilijna, Mały Książę, Wielki Rybak, Doktor Dolittle i jego zwierzęta, Chłopcy z Placu Broni.

Jednak największym zainteresowaniem cieszą się tzw. nowości wydawnicze. Na pierwszym miejscu znalazły się kolejne części „Niesamowitych skarpetek”: „Nowe przygody skarpetek ( jeszcze bardziej niesamowite)”, „Banda Czarnej Frotte’. Skarpetki powracają!”, „Zielone piórko Zbigniewa. Skarpetki kontratakują”, „Sekretna historia ludz… skarpetek”. W projekcie- na najbardziej niesamowitą skarpetę nagrodzono 31 prac. Wróćmy do tematu skarpet. 21-go marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Choć większości ten dzień kojarzy się z pierwszym dniem wiosny, jest to również dzień zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby osób z zespołem Downa. Data nie jest przypadkowa – jej amerykański zapis symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu. Chromosomy mają kształt podobny do skarpetek, dlatego stały się symbolem akcji, która ma zachęcić ludzi do rozmowy na temat różnorodności, wyjątkowości, integracji i akceptacji. Z tej okazji wiele osób zakłada skarpetki nie do pary lub kolorowe skarpetki na znak solidarności i szacunku. Biblioteka szkolna zaproponuje wykonanie uczniom klas I-IV po dwie skarpetki różniące się jakimiś szczegółami- skarpety nie do pary, szczególnie tym, którzy nie brali jeszcze udziału w konkursie o skarpetach. Kolejne miejsca wśród nowości zajmują : 3 tytuły „Dziennika Cwaniaczka”: No to lecimy, Totalna demolka, Krótka piłka oraz seria o Elmerze (Elmer i wilbur, Elmer i wyścig, , Elmer i hipopotamy, Elmer i wąż, , Elmer na szczudłach, , Elmer i nieznajomy, , Elmer i wyjątkowy dzień, , Elmer i ciocia Zelda). Najmłodszym czytelnikom polecamy „Przygody Fenka”( 71 tytułów- serie: Żywioły, Dbam o środowisko, Cechy, Relacje, Dobre zachowanie, Pory roku, Wartości, Emocje, Bezpieczeństwo, Moje zdrowie, Czas, Wydarzenia, Zmysły, Zwroty grzecznościowe, Miejsca). Na końcu każdej książeczki rodzice znajdą ciekawe sposoby spędzania czasu z dzieckiem oraz informację czego się dowie i co pozna lub zrozumie. Zachęcamy do rodzinnego czytania książek! Kolejna propozycja dla najmłodszych- seria: Czytamy bez mamy. II poziom. Krok po kroku. Dla dzieci, które już samodzielnie czytają( Kraina nieczytania, Leonard w domu, Szkoła na krańcu świata, Kaczka w berecie i inne historie, Jak zostać szpiegiem),-seria Czytamy bez mamy. III poziom. Wielkie kroki. Dla pożeraczy książek! (Wszystkie śledztwa detektywa Anatola: Gang dowcipnisiów, Marabut i skrawki tajemnicy, Tajemnica bladych twarzy, Kradzież to nie zabawa!). „Opowiadania do doskonalenia czytania”, „Zaczynam czytać” to kolejne serie i propozycje skierowane dla najmłodszych czytelników, którzy jeszcze nie czytają płynnie.

Nieco starszym uczniom proponujemy następujące książki : Mazurscy w podróży ( 5 tomów bestsellerowej serii podróżniczo-przygodowej Agnieszki Stelmaszyk), Profesor Józio w świecie dorosłych, Enola Holmes ( 6 tomów serii napisanych przez Nancy Springer, które powstały dzięki Sherlockowi Holmesowi, który jest ulubionym bohaterem autorki). Po informację jakie jeszcze książki zakupiliśmy z dotacji z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 Priorytet 3 zapraszamy szczególnie tych uczniów, którzy nie mieli okazji przejrzeć nowej oferty zbiorów biblioteki szkolnej!

Poniżej zdjęcia książek , które wzbogaciły nasz księgozbiór. Brakuje tych , które są u czytelników. Cieszymy się, że wielu uczniów chętnie sięga po te nowości.

Czytajcie książki codziennie a zauważycie, że warto!

Tak jak przed zakupem książek z NPRCz tak i w tym roku prosimy o podanie propozycji ciekawych książek do zakupu do naszej biblioteki. Księgozbiór będziemy uzupełniać w miarę posiadania środków finansowych, ale warto zbierać informacje, które w przyszłości mogą być pomocne.

Czytanie książki to nie wyścig – im lepsza książka, tym wolniej powinna być wchłaniana. Naval Ravikant

Czytanie: Jeden z najlepszych sposobów aktualizowania ludzkiego oprogramowania. Shane Parrish

Czytanie przynosi nam nieznanych przyjaciół. Honoré de Balzac

Wakacje to bardzo kosztowny sposób na zaplanowanie czasu na spokojne przeczytanie książki. Naval Ravikant

Wspaniałe książki pomagają zrozumieć i pomagają poczuć się zrozumianym. John Green