II Szkolna Debata Oxfordzka

W dniu 24 kwietnia odbyła się w naszej szkole II Szkolna Debata Oxfordzka. Uczniowie debatowali nad tezą „Przeklinanie nie jest ok.”.

Po stronie propozycji wystąpili: Wiktor Nowak z kl. 8d (mówca wprowadzający), Emilia Sordyl z kl. 8f (mówca argumentujący), Julia Sordyl (mówca kontrargumentujący) oraz Amelia Cygan z kl. 8d (mówca podsumowujący).

Po stronie opozycji wystąpili: Grzegorz Janosz z kl. 8d (mówca wprowadzający), Zuzanna Babik z kl. 8f (mówca argumentujący), Grzegorz Gałuszka z kl. 8a (mówca kontrargumentujący) oraz Xawery Jaskiernia z kl. 7a (mówca podsumowujący).

Uczniowie zostali ocenieni i otrzymali informację zwrotną od Pani Anny Kulmy, która jest Mistrzynią Polskich Akademickich Debat Oxfordzkich oraz członkinią Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców. Debatę wygrała drużyna opozycji. Zuzanna Babik z kl. 8f została wyróżniona przez Jury jako najlepszy mówca.

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Słów kilka na temat samej debata…

„Debata oksfordzka jest bardzo sformalizowanym rodzajem dyskusji, w której dwie drużyny toczą uporządkowany spór wokół prawdziwości postawionej w debacie tezy (…).

W debacie uczestniczą dwie czteroosobowe drużyny. Zadaniem jednej z nich (propozycji) jest zgodzenie się z tezą, podczas gdy druga drużyna (opozycja) musi tej tezie zaprzeczyć (…).

Podczas debaty każda przemawiająca osoba dysponuje ograniczonym czasem (zazwyczaj 5 minut) na przedstawienie swojego zdania. Drużyna przeciwna może zgłaszać pytania lub informacje odnoszące się do treści mowy.

Debatę wygrywa wskazana przez sędziów drużyna, która przedstawiła lepiej przeanalizowane argumenty i skutecznie podważała argumentację oponentów (…).”
(zródło: ”https://ksmowcow.pl/debata-oksfordzka)


Opracowanie: Renata Luchowska